Kultur og kulturelle udtryksformer
VISION:
- Vi ønsker at give børnene indblik i de forskellige kulturer og kulturbaggrunde samt Mejsebos egne traditioner i intuitionen.
MÅL:
- Vi vil bevidstgøre børnene om årstraditioner f.eks. jul, påske, fastelavn m.m. og de forskellige aktiviteter der er i forbindelse med disse.
INDSATS:
- Årshjul
- Dokumentation og børneintra
- Gøre de voksne bevidste om hvor traditionerne stammer fra for at kunne videreformidle det til børnene.
AKTIVITET:
- Klip og klistre
- Pynte op
- Samlinger – synge sange om der passer til de forskellige traditioner. Snakke om hvorfor vi har de traditioner som vi har, om hvordan de forskellige familier holder traditionerne samt hvordan vi gør det i Mejsebo.
- Fællessang på 1. sal
DELMÅL:
- Vi vil skabe et fælles tredje omkring institutionens traditioner
- At børnene kan nikke genkendende til at der er nogle særlige ting, der hører til de forskellige traditioner som, når det er jul hører nisserne til og til påske er det påskeæg osv.
- At børnene får en forståelse for, at hver især har forskellige måder, f.eks. at holde jul på.
- I børnehaven vil vi gerne være bedre til, at gøre børnene bevidste om, at der er andre traditioner end danske så som eid, ramadan m.m.
MÅLEMETODE:
- Teammøder – få evalueret, hver gang vi har beskæftiget os med en tradition, for at være sikker på, at vi har et fælles fodfæste.
- Forældresamarbejde – udvide personalets kendskab til de forskellige familiers traditioner
- Samlinger – vi skal have spurgt ind til hvordan børnene opfatter de forskellige traditioner og udvide deres kendskab.
- Læringshistorier