Hygiejne

(jf. Sundhedsstyrelsens anbefalinger ”hygiejne i daginstitutioner” 2009)

Ved håndhygiejne forstås i daginstitutioner håndvask med vand og sæbe, hvad angår børnene, og håndvask eller hånddesinfektion hvad angår de voksne.

Ved håndhygiejne i daginstitutioner lægges der vægt på følgende:

• Det anbefales at personalet ikke bærer ringe, armbåndsure, armbånd eller kunstige negle ved bleskift, håndvask, hånddesinfektion etc.
  • Håndvask indledes med, at hænderne gøres våde i lunkent vand.
  • Derefter fordeles flydende sæbe, der tages fra en opsat dispenser, udover hænderne.
  • Hænderne vaskes i mindst 15 sekunder. Håndvask bliver først effektiv, hvis fingerspidser, fingrenes mellemrum, håndrygge, tommelfingrenes bagsider, håndfladernes furer og håndleddene også gøres rene.
  • Hænderne skylles omhyggeligt i rindende, lunkent vand for at fjerne alle sæberester.
  • Hænderne tørres omhyggeligt i et blødt materiale uden at gnide – gerne i et engangshåndklæde af papir eller bomuld, der bruges til at lukke vandhanen med, hvorefter det smides ud.
  •  Håndhygiejne skal også foretages hos voksne efter anvendelse af engangshandsker, fordi hænderne meget let forurenes igen, når handskerne tages af.

Vask altid hænder:

• Ved ankomst og afhentning fra institutionen
  • Når hænderne har været i kontakt med blod, betændte sår, opkast, afføring, urin og snot – uanset brug af engangshandsker
  • Når børnene kommer ind udefra med jord på hænderne
  • Før madlavning
  • Før spisning
  • Efter toiletbesøg eller efter man har hjulpet børnene med toiletbesøg
  • Efter at børnene har fået skiftet ble (barnets hænder vaskes også)
  • Efter næsepudsning og efter nys i hånden
  • Efter håndtering af affald

Håndhygiejne i naturen

Er der ikke adgang til rindende vand og sæbe, kan hænderne rengøres således:

• Børnenes hænder kan rengøres med våde, opvredne engangsvaskeklude, der medbringes i en plastpose, hvorefter de tørres med engangsservietter eller engangshåndklæder.
  • Personalet kan selv anvende hånddesinfektion, hvis der ikke er mulighed for at vaske hænder.

Pusleplads og bleskift

• Puslemadrassen desinficeres rutinemæssigt efter hvert bleskift for at undgå smittespredning fra barn til barn.
  • Puslemadrassen og puslebordet bør desuden afvaskes mindst 2 gange dagligt med et universelt rengøringsmiddel – og efter behov ved synlig forurening.
  • Anvend engangshandsker, evt. engangsforklæder, engangsunderlag, engangsvaskeklude, engangshåndklæder samt engangsbleer ved bleskift.
  • Al bleskift foregår i skifterummet.
  • Tøj forurenet med afføring, urin, blod, snot, opkast, eller betændelse gives forældrene med hjem i en forsvarligt lukket plasticpose – Det skal ikke skylles op.

Ved måltider

• Der vaskes hænder før spisning
  • Bordene afvaskes før maden serveres
  • Børnene bør spise deres mad direkte fra madkassen eller anrettet på en tallerken ved hovedmåltider, for at undgå at maden bliver lagt direkte på bordet
  • Bordene afvaskes efter måltiderne

Vær i øvrigt opmærksom på

• Drikkevand skal som hovedregel hentes i køkkenet – og ikke ved håndvasken på toilettet.
  • Krus og kopper som børnene drikker af, må ikke forefindes på toiletterne.
  • Der bør ved alle puslepladser være en pedalbetjent affaldsspand til brugte bleer.
  • Der skal anvendes engangsservietter, når personalet tørrer børnenes næser. Næsepudsning skal altid efterfølges af håndhygiejne.